پایگاه اطلاع رسانی رهپویان آباده

وابسته به کانون فرهنگی رهپویان قرآن و عترت شهرستان آباده

پایگاه اطلاع رسانی رهپویان آباده

وابسته به کانون فرهنگی رهپویان قرآن و عترت شهرستان آباده

پایگاه اطلاع رسانی رهپویان آباده
انتشار اخبار فرهنگی هنری، و تحلیل مرتبط با شهرستان آباده

کانون فرهنگی رهپویان قرآن و عترت شهرستان آباده، از سال 1391، به فعالیت در سطح شهر آباده می پردازد.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

زمین‌هایی که از سوی فلسطینی‌ها به یهودیان فروخته شد شامل ۱.۸ درصد کل فلسطین تاریخی می‌شود.

#از_تسنیم_بپرسید: آیا فلسطینی‌ها زمین‌های خود را فروختند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، صاحبان اندیشه صهیونیزم پیش از آنکه جنبشی با این نام تأسیس کنند، از قرن 17 میلادی در اندیشه ایجاد «وطن قوم یهود» بوده اند. این اشخاص که در میان آنها  شخصیت های مشهوری چون اسحاق نیوتن و ژان ژاک روس نیز مشاهده می شوند یهودیان را به مهاجرت به فلسطین تشویق می کردند. اواسط قرن 19 میلادی کسی چون موشه مونتفیورِه به خرید زمین در فلسطین روی آوردند اما این جریان فردی بود و همه گیر نشد.

تأسیس جنبش صهیونیزم، آغاز اشغال فلسطین

با تأسیس جنبش صهیونیزم در سال 1897 در نخستین کنگره این جنبش در شهر بال سوئیس این فکر از یک اندیشه محض به یک طرح آماده اجرا تبدیل شد. 20 سال بعد از برگزاری اولین کنگره صهیونیزم، انگلستان یک سند رسمی برای یهودیان به وجود آورد که منشأ تأسیس رژیم صهیونیستی شد. این سند رسمی اعلامیه «بالفور» نام داشت. در این اعلامیه انگلستان رسماً متعهد شد به یهودیان برای ایجاد وطن قومی یهود کمک کند. این سند، اقدامات مخفی انگلستان را علنی و رسمی کرد. سه سال بعد انگلستان با دسیسه هایی که در منطقه انجام داد با اجیر کردن برخی مدعیان قدرت در میان عرب ها آنها را علیه حکومت عثمانی شوراند. سال 1919 انگلستان با آنکه با فرانسه برای تقسیم منطقه، توافقی به نام سایکس- پیکو را امضا کرد، اما فرانسه را در میان راه جاگذاشت و در جامعه ملل خود را به عنوان سرپرست فلسطین معرفی کرد. انگلستان از سال 1920 قیمومت فلسطین را برعهده داشت.

قیمومت؛ مقدمه ای برای تأسیس رژیم صهیونیستی

شواهد تاریخی دوره حضور انگلستان در فلسطین نشان می دهد قیمومت انگلستان بهانه ای برای مقدمه چینی و زمینه ساز تشکیل رژیم صهیونیستی بوده است. در تمام دوره حضور انگلیسی ها اقدامات فلسطینی ها سرکوب می شد و امتیازات فراوانی به صهیونیست ها داده می شد. میزان مهاجرت یهودیان و امتیازاتی که انگلیسی ها به یهودیان می دانند سبب قیام ها و اعتراضات مردمی فراوانی شد. قیام موسای نبی یا بیست، قیام یافا، قیام دیوار براق، قیام نخل سبز، انتفاضه اکتوبر 1933، جنبش عزالدین قسام، انقلاب بزرگ 1936تا 1939، جنگ قسطل بخشی از این قیام ها بودند.

در این مسیر رهبران بزرگی چون سید کاظم الحسینی، الحاج امین الحسینی، عبدالقادر الحسینی و شیخ عزالدین قسام دراین مسیر به شهادت رسیدند.

خرید زمین

یهودیان در دوره قیمومت انگلستان از راه های مختلفی اقدام به خرید زمین کردند:

راه نخست، زمین هایی که متعلق به اقلیت یهودی ساکن در فلسطین بود. این زمین ها بالغ بر 65 هزار هکتار می شد. در این زمینه جریان فراماسونی موجود در فلسطین که توسط دولت اتحاد و ترقی در ترکیه هدایت می شد اقدام به خرید زمین کرد که زمین های خریداری شده توسط این جریان ماسونی نیز بخشی از این 65 هزار هکتار را شامل می شد. یکی از این ماسون ها سیدضیاءالدین طباطبایی، کودتاچی 28 مرداد 1332 بود که زمین ها را از فلسطینی هایی که به یهودیان زمین نمی فروختند، خریداری کرده، این زمین ها را به یهودیان منتقل می کردند.

راه دوم، از طریق دولت قیمومت انگلستان بود. دولتی که انگلستان در فلسطین ساکن کرد 66.5 هزار هکتار زمین را در اختیار جنبش صهیونیزم قرار داد. این زمین های زمین ها و ساختمان های دولتی بود که از دوره عثمانی اماکن دولتی و حاکمیتی محسوب می شد و می باید در اختیار دولت فلسطینی آینده فلسطین قرار می گرفت. 

راه سوم، خرید زمین از طریق فئودال های لبنانی و سوری بود. فلسطین پیش از قیمومت انگلستان بخشی از قلمرو عثمانی بود که شامل سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، ترکیه و بخشی از عراق می شد. فئودال ها و ملاکان زمین دار و ثروتمندی که به فلسطین تعلق خاطری نداشتند و عِرق ملی در آنها وجود نداشت و به دنبال ثروت و ملک در هرجایی ساکن می شدند. از سوی دیگر با تقسیم قلمرو عثمانی پس از فروپاشی آن امپراتوری که به 3 بخش، فلسطین، لبنان و سوریه و شرق اردن تقسیم شده بود زمین های بسیاری از این فئودال ها در مرزبندی هایی قرار گرفته بود که آنها دیگر به آن دسترسی نداشتند لذا با پیشنهادهای اغواکننده ای که آژانس یهود و جنبش صهیونیزم به آنها می داد به راحتی زمین هایی را که در اختیار داشتند به آنها می فروختند. صهیونیست ها از این طریق 60.6 هزار هکتار زمین به دست آوردند.

بیشتر بخوانید

راه چهارم، خرید از خود فلسطینی هایی بود که با انگیزه های متفاوت زمین های خود را علناً به صهیونیست ها فروختند. این افراد از سوی فلسطینی ها خائن معرفی می شدند و بسیاری از آنها از سوی ملت فلسطین اعدام انقلابی شدند. اسامی خانواده هایی که در این بخش و بخش سوم یعنی فئودال ها زمین های خود را به صهیونیست ها فروختند در اسناد تاریخی فلسطین ثبت شده و موجود است. صهیونیست ها از این طریق نیز 30 هزار هکتار زمین خریداری کردند. یعنی فلسطینی ها فقط 30 هزار از کل 2.7 میلیون هکتار زمین فلسطین، معادل 1.8%، را به یهودیان فروختند.

در مجموع اراضی خریداری شده از 4 روش فوق حدود 220 هزار هکتار از زمین های فلسطین را شامل می شد. مجموع اراضی فلسطین 2.7 میلیون هکتار است که رقم فوق حدود 8% کل فلسطین را شامل می شود. در کتاب «فروش زمین شایعه یا واقعیت» این رقم با کمی تفاوت حدود 6% کل فلسطین ذکر شده است.

خیانت انگلستان

زمانی که انگلستان از سوی جامعه ملل به عنوان قیم فلسطین معرفی شد در سندی که برای این قیمومت نوشته شد موظف شد طی 10 سال شرایط را برای برپایی حاکمیتی فلسطینی برای فلسطینیان فراهم کند. در حقیقت از سوی جامعه ملل به دلیل آنکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، شرایط تأسیس دولت و حاکمیت برای فلسطینی ها فراهم دیده نشد، این نهاد بین المللی انگلستان را موظف کرد تا این شرایط را طی یک دوره 10 ساله فراهم کند. اما انگلیسی همانگونه که در اعلامیه بالفور به یهودیان قول داده بودند، سند جامعه ملل را تنها وسیله ای برای حاکمیت قرار دادند و طی 28 سال قیمومیت، شرایط را برای تأسیس وطن قوم یهود آماده کردند.

زمانی که صهیونیست ها تصمیم به تأسیس یک دولت جعلی در فلسطین گرفتند، طی یک اقدام هماهنگ شده، انگلیسی ها شبانه با کشتی های خود فلسطین را ترک کردند و تمام امکاناتی را که در اختیار داشتند در اختیار صهیونیست ها قرار دادند. انگلیسی ها که با ساز و برگ نظامی به فلسطین آمده بودند و حاکم انگلیسی فلسطین هم در تمام دوره قیمومیت یک فرمانده نظامی بود حتی سلاح ها و تجهیزات جنگی خود را نیز با خود نبردند و تمام آنها را برای صهیونیست ها باقی گذاشتند.

قتل و کشتار برای غصب بقیه فلسطین

از زمانی که صهیونیست ها، رژیم جعلی صهیونیستی را رسما اعلام کردند، روند جدیدی برای به دست آوردن بقیه زمین های فلسطین آغاز شد. قتل و غارت و کشتار فلسطینی ها روشی بود که صهیونیست ها آن را پیش گرفتند. کشتارهای وسیع موجب شد میلیون ها فلسطینی از ترس جان خود زمین های خود را رها کنند و از سرزمین مادری خود به جاهای دیگر پناه ببرند.

جمع بندی

براساس آمار موجود که همگی در اسناد ملی فلسطین موجود بوده و این آمار از دفاتر رسمی ثبت به دست آمده است، فلسطینیان با درک موقعیتی که برای آنها ایجاد شده بود، هرگز زمین های خود را به یهودیان نفروختند. تنها 1.8% زمین ها مستقیما توسط فلسطینی ها به صهیونیست ها فروخته شد. بقیه زمین هایی که از طریق فئودال ها، جریان ماسونی و یهودیان قدیمی ساکن فلسطین در اختیار صهیونیست ها قرار گرفت نیز شامل کمتر از 7% کل فلسطین می شود.

آنچه از آن روز به عنوان کل فلسطین در اختیار صهیونیست ها قرار گرفته است زمین هایی است که از طریق قتل، غارت و کشتار به دست صهیونیست ها افتاده است.

حال قضاوت با شما است: فلسطینی ها زمین های خود را فروختند؟

انتهای پیام/

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/03/07/2020460

جانشین فرماندهی سپاه فجر استان فارس گفت: بسیج، مخالف یا موازی و مقابل هیچ سازمان، نهاد، ارگان و سازمانی نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سردار سرتیپ پاسدار، یدالله بوعلی جانشین فرماندهی سپاه فجر استان فارس سه شنبه ۲۱ خرداد در مراسم تکریم و معارفه مسئولان بسیج سازندگی و فضای مجازی سپاه فجر استان فارس، با بیان اینکه فلسفه ایجاد بسیج استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی بوده است، اظهار کرد: این سازمان در مقابل یا حتی موازات هیچ نهاد و سازمان و اداره‌ای نیست.

وی با بیان اینکه به طور مشخص سازمان بسیج نه در تقابل، نه در مخالفت و نه حتی در موازات دیگر ادارات و سازمان‌ها است، ادامه داد: هنر سازمان بسیج براساس فلسفه تشکیلش این است که با استفاده از ظرفیت مردم به کمک دیگر ارگان‌ها برود و بسیج سازندگی هم یکی از این ساختار‌ها است.

یدالله بوعلی با بیان اینکه فلسفه ایجاد بسیج استفاده از ظرفیت مردم بوده است، افزود: اینکه بسیج برای استفاده از این مفهوم بدان معناست که هر جا مشکلی به وجود می‌آید یا کار بزرگی است که از عهده سازمان مربوطه خارج باشد، باید مردم ورود کنند و مسئول هماهنگی، آموزش و همکاری را بسیج به عهده دارد و بسیج سازندگی هم جزئی از این مجموعه بسیج است.

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی اضافه کرد: واقعیت امر این است که تشکیل بسیج سازندگی، با هدف اینکه بعضی از خدمات سازمان‌ها و ارگان‌ها را به عهده بگیرد تشکیل نشده و فقط برای همراهی و مکمل بودن برای انجام بهتر کار‌ها است.

وی تصریح کرد: کار بسیج سازندگی تولید، به عهده گرفتن مسئولیت علمی و سایر موارد نیست بلکه کار این است که در هر عرصه‌ای که می‌تواند به توسعه علمی و تولید کشور کمک کند.

بوعلی گفت: همه ما اگر دارای یک تفکر باشیم و باید بدانیم که قرار نیست ما دیگران را ناکارآمد جلوه دهیم. بلکه باید در دل مردم و همراه مردم باشیم و همراه و هم و به مسئولان یاری دهیم و مردم نیز خودشان حضور نیرو‌های بسیج را می‌فهمند.

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس با اشاره به فعالیت‌های سازمان فضای مجازی نیز اظهار کرد: می‌توانیم مطالبات و دیدگاه خود را در مورد فضای مجازی بیان کنیم و از این ظرفیت استفاده بهینه برای دستیابی به آرمان‌های انقلاب کنیم.

در این مراسم با قدردانی از عبدالحمید اسماعیلی، سرورزاده به عنوان رئیس جدید سازمان بسیج سازندگی استان فارس انتخاب شد.

همچنین از تلاش‌های محمدجواد کهندل‌پور قدردانی و محمدجواد دوستدار به عنوان رئیس جدید سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس منصوب شد.

انتهای پیام/چ

صحبت های جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس در مراسم تکریم و معارفه مسئولان بسیج سازندگی و فضای مجازی سپاه فجر فارس

به گزارش پایگاه خبری نفیر نیوز، به نقل از ایسنا، علی‌رغم آنکه هنوز بیش از 9 ماهه تا برگزاری انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی فاصله داریم، برخی چهره‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، مرکب خود را برای رسیدن به مجلس یازدهم زین کرده و تبلیغاتی را در فضاهای مَجازی و واقعی! آغاز کرده‌اند .

با نزدیک شدن به ماه سوم سال، انتخابات مجلس یازدهم اندک اندک به صدر اخبار خواهد آمد و پیش‌بینی می‌شود که طبق روال هر دوره، نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم نیز حتی قبل از فرصت قانونی، چراغ خاموش و غیر رسمی، مستقیم و غیرمستقیم، با بهره‌گیری از ابزار مختلف، فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کنند! بی‌آنکه نگران نظارت‌ها باشند .

فارس نیز مانند بسیاری از نقاط کشور، به آرامی فضای انتخاباتی به خود می‌گیرد، فضایی که به حتم نسبت به دوره‌های قبل متفاوت خواهد بود زیرا وضعیت فعلی کشور به واسطه تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، دولت و مجلس را در شرایطی خاص قرار داده است.

عملکرد مجلس دهم که حالا در سال پایانی قرار دارد، نتوانسته بسیاری را راضی کند؛ عملکردی که چه در شاخص‌های فردی، چه جمعی و حزبی، نسبت به ادوار مختلف، شاخص نشد و نتوانست بسیاری از چالش‌ها را مدیریت کرده یا انتظارات موکلان در بخش‌های منختلف را پاسخگو باشد.

افکار عمومی بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود در جامعه و فرازهای بی فرود قیمت‌ها و التهاب‌های حاکم بر فضای تولید و مسائل بین المللی را به پای مجلس نیز خواهند نوشت.

در این میان، بسیاری از افراد، با این گمان که برای تغییر در قوه مقننه توانایی لازم را خواهند داشت، پا به میدان گذاشته و در اولین گام، ضمن طرح نام‌ خود یا دیگران، جامعه را در قبال این ورود محک می‌زنند تا در صورت فراهم بودن فضا، قدم‌های بعدی را بردارند؛ اگرچه در این بین هستند افرادی که حضورشان در عرصه قطعی شده است.

این روزها در استان فارس، لیست‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و برخی هم با این رویکرد که توجه دیگران را جلب کرده و نمدی برای کلاه جدیدشان به دست آورند، نام خود یا دیگرانی را مطرح کرده و می‌کنند.

پیامک‌های گاه و بیگاهی که از سلام و صبح بخیر هر روزه گرفته تا دعای خیر میانه روز و توصیه‌ای برای داشتن خواب راحت در پایان روز و اعلام حضورهای مناسبتی و … را در بر می‌گیرد و این روزها بیش از گذشته، به تلفن‌های همراه بسیاری ارسال می‌شود.

در این بین برخی علاقمندان نیز برای حضور در یازدهمین مجلس شورای اسلامی که سابقه نمایندگی را در کارنامه خود دارند، بخش قابل توجهی از زمان مفید خود را به حضور در فضای مجازی و ارائه اظهارنظرهای سیاسی در گروه‌های اجتماعی اختصاص داده‌اند؛ فرصتی که شاید بتواند برای تدوین برنامه‌ای متناسب با نیازهای کنونی جامعه و حل مشکلات و ارائه راهکارهای موثر و … اختصاص یابد.

 

در شهرستان آباده، بوانات خرمبید نیز رحیم زارع، نماینده فعلی و سید محمد حسین دانا نماینده دوره دوم مجلس در این شهرستان ‎ ها احتمال حضور در دور یازدهم را دارند . 

 

استان فارس 29 شهرستان دارد که در انتخابات مجلس 18 نماینده را از 15 حوزه انتخابیه در خانه ملت دارد. اگرچه قرار بود تعداد نمایندگان این استان افزایش یابد اما این اتفاق نیفتاد و به سرنوشت استانی شدن انتخابات گرفتار آمد.

انتهای پیام/

سریال «نوای خوشه ها»؛ ستایش مقاومت و ایمان به آزادی
نوای خوشه ها

ماه رمضان همواره با پخش سریال های مختلف از رسانه ملی همراه بوده. از ابتدای ماه مبارک رمضان شبکه دو سیما نیز علاوه بر پخش سریال «دل دار» در ساعت 21:30؛ مبادرت به پخش سریالی به نام «نوای خوشه ها» کرده؛ سریالی محصول 2018 کشور لبنان و با درونمایه مقاومت و نبرد اطلاعاتی حزب ا... با رژیم صهیونیستی که هر روز ساعت 14:00 روانه آنتن می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ شاید یکی از بهترین اوقاتی که این شبکه می توانست به پخش این سریال اختصاص دهد؛ همین روزها باشد. رمضان امسال با دو مناسبت تاریخیِ تلخ اما مهم مصادف شده؛ 14 ماه مه؛ هفتاد ویکمین سالگرد اخراج صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان و 15 ماه مه؛ هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی با نام «یوم النکبة» یا روز مصیبت . سپری شدن زمانی بیش از ۷۰ سال از رقم خوردن یک فاجعه بزرگ انسانی در جهان؛ سالگرد روزی که در آن رژیمی غاصب تحت عنوان رژیم صهیونیستی در فلسطین اعلام موجودیت کرده و حدود ۸۰ درصد از خاک این کشور را تحت اشغال خود درآورد.
از سوی دیگر این روزها صحبت از طرح پیشنهادی آمریکا برای حل منازعه فلسطین و رژیم اشغالگر قدس است؛ طرح پیشنهادی دولت «دونالد ترامپ»معروف به «معامله قرن» که به گواه واشنگتن پست، اواخر بهار علنی خواهد شد و به دنبال از بین بردن مساله فلسطین و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و لغو بازگشت آوارگان و پناهندگان فلسطینی به سرزمین خود است.


همزمانی روز نکبت و صحبت از معامله قرن در کنار نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس شاید بهانه های خوبی برای نگاه دوباره و کنکاش عمیق تر در ظلمی باشد که این روزها در منطقه و فلسطین اشغالی در حال شدت گرفتن است و از این رو پخش سریال «نوای خوشه ها» به کارگردانی محمد قاف سوری و با درونمایه «تقویت جایگاه مقاومت و تبیین مشروعیت آن» بی مناسبت نیست.


در سریال «نوای خوشه ها» سامی جاسوس قدیمی رژیم صهیونیستیست. او با زنی ازدواج کرده که بعد از مدتی وی را می کشد و پسرش ابهاب را با خود به اسرائیل می برد. بعدها معلوم می شود که ابهاب فرزند فرد دیگری بوده  و فرزند اصلی سامی نزد حاج جواد بزرگ شده است. سال ها از این ماجرا گذشته و رژیم صهیونیستی فکر می کند که ابهاب به واسطه پدرش با موساد همکاری می کند و اطلاعات حزب ا... را به آنها تحویل می دهد. رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات علیه حزب ا... و فهمیدن نقشه های طراحی شده آنها جاسوسان زیادی را به روش های گوناگون گمارده و آنها نیز مشغول ارسال اطلاعات و نیز انجام عملیات هستند. حزب ا... بعد از مدتی با تحقیقات مختلف متوجه جاسوسان رژیم صهیونیستی شده و آنها را دستگیر می کنند و در نهایت با کسب اطلاعات از اسرائیل موفق می شوند که تعدادی از سربازان این رژیم را ربوده و رژیم صهیونیستی را مجبور کنند تا زندانبان دربند حزب ا... را با آنها معاوضه کنند. ابهاب نیز با مسموم کردن سامی موفق می شود به لبنان برود و مادرش را از نزدیک ملاقات کند.


این درام عربی به بررسی واقعیت های موجود در فلسطین پرداخته که از طریق آنها می توان تا حد زیادی در جریان زندگی روزمره ملت تحت اشغال فلسطین قرار گرفت و از فعالیت های اطلاعاتی حزب ا... با خبر شد؛ به ویژه که طی سال های اخیر فیلم سازی پیرامون مساله فلسطین منجر به ساخت آثار برجسته ای شده که گاهی موفقیت این مجموعه ها باعث شده تولید فصل های جدید این سریال ها نیز قوت بگیرد و همه آنها نیز یک هدف را پیگیری می کنند؛ « بیداری جامعه جهانی و آگاه کردن آنها». این مجموعه ها نه مهر تاییدی هستند بر روحیه خشونت طلبی و نه تحسین جنگ بلکه ستایش مقاومت و مبارزه برای آزادگی‌اند؛ مفاهیمی که از بهترین زمان‌های  تعمق در آنها شاید همین ماه مبارک رمضان باشد.

«منتصر» داستان زندگی سربازان امام خمینی(ره) در لبنان است؛ سربازانی که گمنام‌اند و بی‌آنکه امام(ره) را ببینند، دلبسته او شده‌اند.


داستان سربازان امام خمینی(ره) در لبنان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ «منتصر»، شامل خاطراتی از محمدحسین جونی، از رزمندگان مقاومت لبنان به کوشش یوسف سرشار ترجمه و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این اثر که گفته می‌شود الهام گرفته از خاطرات شهدای دفاع مقدس نوشته شده، به زندگی این شهید بزرگوار از دوران کودکی تا شهادت به روایت خانواده و همرزمان شهید می‌پردازد. غیدا ماجد، نویسنده این اثر، با زبانی ساده و داستان‌گونه تلاش کرده تا ویژگی‌های اخلاقی شهید جونی را در کلام دیگران روایت کند.

شهید جونی در خانواده‌ای علاقه‌مند به اهل بیت(ع) و دلبسته به انقلاب اسلامی متولد و بزرگ می‌شود. پدر و مادر شهید در ابتدای زندگی با هم عهد بستند تا خانواده‌ای بسازند که در سایه ولایت و محبت امام خمینی(ره) زندگی کنند.  

شهید جونی در عین اینکه امکان تدریس در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه‌های انگلستان برایش فراهم بود، انتخاب خود را تغییر داد و به جبهه مقاومت پیوست.

در ادامه می‌توانید بخش‌هایی‌ از خاطرات نقل شده در این کتاب را بخوانید:

حاج حسین جونی؛ پدر شهید

نمی‏توانستم اتفاقاتی را که اطراف من رخ می‏داد ببینم. هر وقت که تلاش می‏‌کردم دزدکی نگاهی به اطراف بیندازم، آن کیسه‏‌ای که روی سر من کشیده شده بود مانع این کار می‌‏شد. فقط آن کیسه نبود که من را اذیت می‌‏کرد و نه حتی دستانم که پشت سرم بسته شده بود، بلکه بدتر از آن دو، صدای آن بازپرس اسرائیلی بود که وقتی من را به یکی از مراکز بازجویی در شهر صور منتقل کردند، بعد از برداشتن کیسه از روی سرم، داشت از من بازجویی می‌‏کرد.

قبل از اینکه صدای آن بازجوی مزاحم را بشنوم و چهره کریهش را ببینم، آخرین صحنه‌‏ای که دیده بودم خانة خانوادگی‏ام در عباسیه بود. سربازان اسرائیلی شروع کرده بودند به گشتن تمام زوایای آن خانه و در اثنای تفتیش به اتاق خواب من رسیدند و در آنجا تعدادی از جزواتی را پیدا کردند که در آن زمان سفارت ایران در بیروت آن‏ها را توزیع کرده بود. در آن جزوات حقیقت رژیم غاصب صهیونیستی فاش شده بود. و این جزوات بهانه‌‏ای شد برای اینکه من را دستگیر کنند.

در آن روزها حال من شبیه حال تعداد زیادی از مردم و دانش‌‏آموزانی بود که به جرم تأثیر پذیرفتن از انقلاب امام خمینی (قدس سره) و تلاششان برای نشر فکر و فرهنگ انقلاب در لبنان، که باعث ترس و وحشت اسرائیلی‏‌ها شده بود، دستگیر شده بودند. چون اسرائیلی‌‏ها فهمیده بودند که عموم مردم جنوب لبنان و خصوصاً آن نسل رو به رشد تصمیم دارند در مقابل آن‏ها بایستند و تسلیم آن‏ها نشوند.

در اثنای بازپرسی، تلاش کردم، با وجود تمام فشارها و تهدیدها، اعتراف نکنم به اینکه من به صورت مخفیانه در توزیع آن جزوات مشارکت داشته‏‌ام، و بلکه هرگونه مشارکت خود را در فعالیت‏های «خصمانه» علیه اسرائیلی‏‌ها، آن‏طور که اسرائیلی‏‌ها روی این‏گونه فعالیت‏‌ها اسم گذاشته بودند، نفی کنم. با این کار می‏‌خواستم مانع اسیر ماندنم پیش آن‏ها بشوم و خیلی سریع بتوانم برگردم برای کامل کردن فعالیت‏‌هایم. از بین تمامی سؤالات زیادی که از من پرسیدند سؤالی را به یاد می‏‌آورم از واقعیت داشتن انتساب من به یکی از مجموعه‏‌های اسلامی که در لبنان ضد اسرائیل فعالیت می‏‌کرد. بازپرس به زبان عربی عامیانه از من پرسید: «آیا تو به ’اتحادیه دانشجویان مسلمان‘ وصلی؟»

با قاطعیت به او جواب دادم: «خیر. من هیچ نسبت و ارتباطی با این اتحادیه و هیچ‏کدام از اتحادیه‌‏های دیگر و جاهای مشابه این ندارم.»

با تحکم گفت: «پس چرا این کتاب‌‏ها پیش تو هست؟!»

در آن اثنا که داشت در کلامش زیاده‏گویی می‏کرد و سؤالاتش را کش می‏داد که من را گیر بیندازد، از بین آن کتاب‏‌هایی که آن‏ها مصادره کرده بودند، ناگهان نگاهم افتاد به کتاب نظریه مارکسیسم. مثل کسی که انگار راه فراری پیدا کرده باشد، به او جواب دادم: «من یک انسان بافرهنگ هستم و کتاب‏‌های مختلفی را مطالعه می‏‌کنم. ببین! مثلاً به این کتاب نگاه کن! این کتاب در محتوایش با شما کاری ندارد و هیچ اعتراضی به شما نمی‏‌کند. پس بگویید ببینم چه اشکالی دارد که من این کتاب را بخوانم؟!»

ـ بسیار خوب. پس به من بگو ببینم، تو چطور به این کتاب دست پیدا کردی؟!

ـ این کتاب در تمام مراکز فروش روزنامه و مجلات در شهر صور پیدا می‏شود و در دسترس همه هست.

زمانی که به نتیجة دلخواهش نرسید، بدون اینکه از من درباره چیز دیگری سؤال کند، مرا آزاد کرد. مطمئن شدم که آن‏ها چیزی درباره بقیه فعالیت‌‏های من و بعضی دیگر از برادرها نمی‏دانند؛ مثلاً آن فعالیت‏‌هایی که آن زمان ما تحت عنوان «جوانان مؤمن» داشتیم.

پنج سال از این حادثه گذشت، تا اینکه تصمیم به ازدواج با حاجیه خانم رنا گرفتم. او از یاران امام خمینی، قدس سره، و همچنین از پیروان فکر و راه امام بود. با هم عهد کردیم خانواده‏ای بسازیم که آن خانواده در سایه ولایت و محبت امام زندگی کند و اینکه فرزندانی تربیت کنیم که بسیار مقاوم و قوی باشند و عشق و سلاحشان را برای در هم کوبیدن دشمن و بیرون کردنش از سرزمینمان به همراه داشته باشند. ...

***

شیخ مصطفی، از همرزمان شهید در جنگ 2006

محمد من را به یاد قاسم بن الحسن، علیهماالسلام، انداخت. وقتی که خودش را انداخته بود به پای عمویش و پایش را می‌‏بوسید و از او خواهش می‏کرد که به او اجازه بدهد تا برای جنگ با دشمنان عازم میدان بشود.

روز چهارم آب (ماه آگوست)، شب‌‏هنگام، صدای یکی از فرماندهان نظامی از بی‌‏سیم بلند شد که از ما می‏‌خواست آمادگی خودمان را به بالاترین درجه ممکن برسانیم. اسرائیلی‏‌ها از طریق دریا اقدام کرده بودند به پیاده کردن نیرو در ساحل صور. ما هم تجهیزات نظامی‏مان را برداشتیم و لباس‌‏هایمان را پوشیدیم و هم از لحاظ جسمی هم از لحاظ روانی خودمان را آماده کردیم تا هر لحظه که نیاز شد، با دشمن درگیر بشویم. چهره ما به گونه‏‌ای بود که انگار داشتیم آخرین لحظه‌‏های زندگی‏‌مان را سپری می‏‌کردیم و لحظه شهادت نزدیک شده است. با اینکه صدای بالگردهای آپاچی اسرائیل، که در همه جا بالای سرمان چرخ می‏زدند، به گوش می‌‏رسید و داشتند با تیرهایی از نوع هشتصد میلی‏متری تمام محل را به‌‏شدت می‏‌کوبیدند، محمد مثل کسی بود که انگار در فصل تابستان به تفریح آمده است. با آرامش، مطمئن، با اعتماد به نفس، آماده، و مشتاق لحظه درگیری.

ما نمی‏‌دانستیم که هدف دشمن چیست. اما فهمیده بودیم که تعدادی از کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل توانسته بودند نفوذ کنند به ساختمان رز در تقاطع عباسیه که تقریباً هفت کیلومتر با جایی که ما مستقر بودیم فاصله داشت. همچنین، فهمیده بودیم که آنجا درگیری‏‌های شدیدی بین گروهی از رزمندگان مستقر در یکی از واحدهای آن ساختمان و افراد نیروهای مهاجم، که موفق به نفوذ شده بودند، در حال رخ دادن است.

بعد از درگیری، رزمندگان موفق شدند نیروهای دشمن را، بدون اینکه بتوانند به هدفشان برسند، به عقب‏‌نشینی وادار کنند و همراه خودشان جنازه‌‏ها و زخمی‏‌هایشان را به عقب منتقل کنند. ما لحظه به لحظه اخبار جدید را دنبال می‏‌کردیم: جنایت‏‌هایی که در گوشه و کنار اتفاق می‏‌افتاد؛ شهدایی که از مردم عادی بودند؛ نابود کردن ضاحیه جنوبی و شهرها به صورت حساب‌‏شده... همه این‏ها در ظاهر جنگ آشکاری را نشان می‏‌داد با حزب‏‌الله. مطابق محاسبات مادی، هیچ‏کس فکر نمی‏‌کرد که ما در این جنگ موفق بشویم. ما هم به لحاظ سیاسی هم به لحاظ امنیتی تحریم و محاصره شده بودیم و در معرض حمله شدید نظامی قرار گرفته بودیم؛ هم زمینی، هم هوایی، و هم دریایی. بسیاری از افراد و سیاستمداران خیال می‏‌کردند که ما داریم آخرین روزهای زندگی‌‏مان را سپری می‏‌کنیم. اما، با وجود همه این شرایط سخت، محمد کاملاً بر خودش مسلط بود و آرامش و اطمینان خاطر خودش را حفظ کرده بود.  محمد، با همان شور و حرارت، دائماً این جمله‏ را تکرار می‏‌کرد: «ما به‏زودی پیروز خواهیم شد. خداوند ما را رها نمی‌‏کند.» و این همان چیزی بود که اتفاق افتاد.

***

نسرین برکات؛ همسر شهید
بهترین سال‌های عمرم

در آخرین روزی که با هم در خانه پدرشوهرم در جنوب سپری کردیم، روزمان را در باغچه خانه گذراندیم. زیر سایه درختانش قدم می‌‏زدیم. گل‌‏های رنگارنگ باغچه رایحه خوش و زیبایی‏‌شان را به ما ارزانی می‌‏داشتند.

من با چشمانم حرکات و سکنات محمد را دنبال می‏‌کردم. قرار بود روز بعد به هم‏رزمانش بپیوندد. دوست داشتم قبل از فرارسیدن روز تولدش، که موعدش 10 روز بعد بود، عکس‌‏های زیادی از او بگیرم. نقشه کشیده بودم که به مناسبت آن روز عکس بزرگی از او، متشکل از صدها عکس از مراحل مختلف زندگی‏‌اش، آماده کنم.

هنگام عصر نشستم تا به تلفن همراهم نگاهی بیندازم. دیدم که پیامی در واتس اپ به دستم رسیده که حاوی شعری از امیرالمؤمنین، علیه‏السلام، است که می‏‌فرماید:

لکل اجتماعٍ من خلیلین فرقة
و کل الذی دون الفراق قلیل
و إنّ افتقادی فاطماً بعد أحمد
دلیل علی أن لا یدوم خلیل

این پیام را برای محمد ارسال کردم و نوشتم: «خدا ما را نیازماید!»

منتظر ماندم که محمد به پیامم پاسخی بدهد. اما پیامم برای مدتی بدون جواب باقی ماند. تا اینکه برایم پیامی فرستاد که در آن نقش مرا در زندگی مشترک و کارهایی که انجام داده بودم تحسین کرده بود. نوشته بود: «تو بهترین همسر و مادر هستی.» سرم را از خجالت پایین انداختم. این من بودم که او را الگوی همسری می‏‌دانستم که جای‏گزینی ندارد و نخواهد داشت. این کلمات محبت‌‏آمیز و مهربانانه‏‌ای که در آن لحظات به‏‌شدت به آن‏ها نیاز داشتم، به عصرانه آن روزم گرمای عشق را اضافه کرد.

انتشارات سوره مهر «منتصر» را در 302 صفحه و به قیمت 35 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان به ادبیات مقاومت قرار داده است.

انتهای پیام/

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/03/15/2024512

موسکو تشهد بیوم القدس سلسلة فعالیات تضامنیة مع فلسطین (مصور)


شهدت العاصمة الروسیة موسکو سلسلة فعالیات تضامنیة مع فلسطین و الشعب الفلسطینی تلبیةً لنداء الإمام روح الله الموسوی الخمینی لإحیاء یوم عالمی عنوانه القدس.
فعقد مؤتمر صحفی بدعوة من السفیر الإیرانی مهدی سنائی حضره سفراء فلسطین و العراق و شخصیات عربیة و سیاسیة روسیة بحث مخاطر صفقة القرن فی مرحلة مفصلیة یشهدها الصراع مع العدو الصهیونی أکد فیه المشارکون على حتمیة إفشال مؤامرة القرن التی یرفضها الفلسطینیون خصوصاً بمختلف إنتماءاتهم السیاسة .

و حمل بضعة شبان متضامنون مع القدس  شعارات تؤید المقاومة وتندد بالصهیونیة  أمام سفارة الکیان العبری رغم قرار منع التظاهر امامها.
و رفعت أعلام حزب الله و صور سماحة الأمین العام لحزب الله و السید القائد الخامنئی و الإمام الخمینی قدس سره فی مساجد أکد أئمتها على رفض ما یسمى بصفقة القرن داعین الصائمین لنصرة الأقصى و فلسطین.
صلاة الجمعة الأخیرة من شهر رمضان المبارک شهدت حشداً دبلوماسیاً و شعبیاً عربیاً و إسلامیاً امها رئیس مجلس مفتی القسم الأوروبی من روسیا الشیخ راوی عین الدین الذی دعا المصلین لنصرة قضیة القدس و إفشال مخططات الولایات المتحدة المنحازة للکیان الإحتلال.
و ختاماً أحیت سفارة الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة المناسبة فی الخیمة الرمضانیة المرکزیة التابعة لمجلس مفتی روسیا عرضت خلاله وثائقیات متعلقة بالمناسبة.


أکد وزیر الخارجیة الإیرانی محمد جواد ظریف، أن برنامج الصواریخ البالیستیة الإیرانی، لیس مصمما لحمل رؤوس نوویة، وأن قرار الأمم المتحدة المرقم بـ 2231 لا یمنع طهران من إنتاج الصواریخ.

وأضاف ظریف، فی تغریدة على “تویتر”، منتقدا تصریحات للرئیسین الفرنسی إیمانویل ماکرون، والأمریکی دونالد ترامب، بشأن البرنامج المذکور، بأن “الولایات المتحدة انسحبت من الاتفاق النووی، منتهکة قرار مجلس الأمن الدولی رقم 2231، فیما انتهک حلفاؤها المضمون المتعلق بتطبیع العلاقات الاقتصادیة مع إیران”.

ووجه الوزیر الإیرانی انتقاداته لنظیره الأمریکی مایک بومبیو، حول القرار 2231، وقال، إنه “خلافا لادعاءات الأخیر، القرار لا یمنع إیران من إنتاج صواریخ بالیستیة، بل یطلب عدم إنتاج ما یستطیع منها حمل رؤوس نوویة”.

وقال الرئیس الفرنسی إیمانویل ماکرون، فی تصریح صحفی سبق لقاءه بنظیره الأمریکی دونالد ترامب، إن “الهدف من العقوبات على إیران، الحد من إنتاجها صواریخ بالیستیة، وتقلیص نفوذها فی المنطقة، وإن باریس تشترک مع واشنطن فی الهدف ذاته”.

وشدد ترامب على معارضة بلاده لامتلاک إیران أسلحة نوویة، وقال إنها “کانت ولا تزال دولة إرهابیة”، معتبرا أن العقوبات المفروضة على طهران غیرت أشیاء کثیرة، وأن إیران ترید إجراء محادثات مع الولایات المتحدة، وهو مستعد لذلک”.

والتقى ماکرون ترامب، الذی یزور فرنسا للمشارکة فی حفل أقیم بمناسبة الذکرى الـ75 لإنزال نورماندی، خلال الحرب العالمیة الثانیة.

المصدر: وکالات

http://www.almanar.com.lb/5323782